Då vi som har en funktionsnedsättning (jag är blind) och är hänvisade till färdtjänst klagar, anses det ofta som gnäll och vi får veta att Västtrafik har väldigt lite klagomål. Men borde det inte ligga i alla skattebetalares intresse att organisera färdtjänsten så rationellt som möjligt?

Jag bor i Floby och arbetar i Skara. En bil från Göteborg hämtar mig hemma kl. 06.30, den var 15 minuter för tidig enligt bokningen. Jag hade begärt att vara på jobbet 08.00 och det tar högst 35-40 min om man kör direkt. Då jag kommer till bilen får jag veta att vi skall åka till Kvänum. Får vänta där till 07.20 för att ta med nästa resenär som skall till sjukhus i Göteborg och vara framme 10.00. Damen får åka med till Skara för att lämna mig och sedan åka samma väg tillbaka för att åka till Göteborg. Damen hade önskat att få åka lite senare för att vara framme i mer lagom tid.

Varför kunde inte bilen köra mig till Skara och sedan ta upp damen på väg mot Göteborg och slippa köra omkring oss alldeles i onödan?

Svaret från Västtrafik är att kommunerna bestämt att det är tidsstyrt och ingen geografisk hänsyn skall tas, och så länge min resa tar mindre än 97 minuter är allt rätt.

Detta är endast ett exempel på hur en resa med färdtjänst/arbetsresa kan vara.

Färdtjänsten kostar skattepengar, de ska vi vara rädda om. Att organisera resandet efter geografi och körsträckor skulle kanske gynna både ekonomi och miljö?

Annons

Britt Artursson