Enligt Katarina Jonsson är anledningen till att batterifabriken kommer hamna i Västerås eller Skellefteå brist på stora hamnar här i Skaraborg. Northvolt är beroende av sjötransporter och hamnarna i Vänern är inte tillräckligt stora. Att E20 inte kommer vara utbyggt förrän 2027 har också legat kommunen i fatet, liksom flygfältet.

Enligt Northvolt har såväl Skellefteå som Västerås har mycket goda förutsättningar att kunna leverera vad gäller tillgång till mark, energi och goda logistiska förbindelser.

Annons

Andra faktorer som vägts in är bland annat möjligheterna att attrahera kvalificerad arbetskraft.

– Tillsammans har vi jobbat hårt för att få hit fabriken, men vi var underdogs från början på grund av vårt läge och vår storlek, säger Katarina Jonsson.

Hur mycket har ni satsat för att få hit fabriken?

– Vi har satsat mycket tid på det, men det handlar inte om några jättepengar, säger Katarina Jonsson och fortsätter att det ju hade varit tjänstefel att inte satsa på att försöka få hit fabriken.

– Det är ju inte heller ogjort arbete. Vi har lärt oss massor av den här resan. Vi vet att vi kan vara starka tillsammans och om en så stor internationell fabrik varit intresserad så kanske även mindre företag kan bli aktuella.

– Vi har ju fått mycket internationell uppmärksamhet och det kan gynna oss i framtida etableringssammanhang. Men så klart är det surt att förlora, jag är ju tävlingsmänniska, säger Katarina Jonsson.