– Alla system i lastbilen var nya i fullt brukbart skick, säger Scanias presstalesperson Hans-Åke Danielsson till TV4 Nyheterna.

Även Sveriges Radio P4 Skaraborg har rapporterat om den tekniska undersökningen.

Det var under måndagen den 20 maj som den 48 ton tunga lastbilen hade hakat upp sig i 50 kilometer i timmen och orsakade en stor polisinsats.

När polisen skickades ut var den skenande lastbilen vid Vårgårdatrakten och en timme senare färdades den mellan Vara och Skara. I en timme eskorterade flera polisbilar fordonet och trafikanter uppmanades att hålla sig undan.

Relaterat: Se polisens egen film: Här får de stopp på den skenande lastbilen på E20
Relaterat: Polisen förklarar: Så stoppade vi den skenande lastbilen på E20

Den mycket dramatiska händelsen tog därefter slut på en åker mellan Skara och Götene, strax söder om Skånings-Åsaka-korsningen.

Det efter att Kasper Svensson blivit stor hjälte. 17-åringen hade nämligen fyllt ett dike med jord med sin traktor, vilket gav lastbilschauffören möjlighet att köra ut på åkern.

Nu har lastbilstillverkaren Scania redovisat sin första tekniska undersökning.

Men något fel kan man inte hitta.

– Alla våra fordon är uppkopplade och systemen som används registreras. Det här är oerhört märkligt, säger Scanias presstalesperson Hans-Åke Danielsson till TV4 Nyheterna.

Annons

Transportstyrelsen har initierat en egen utredning om händelsen.

– Vi har mer material att gå igenom och analysera innan vi är övertygade om att det ligger till på det viset, säger utredaren Anders Gunneriusson till TV4.

Relaterat: Kaspers hjältedåd hindrade lastbil från att välta
Relaterat: Transportstyrelsen om den skenande lastbilen på E20: ”Ett extremt ovanligt fall”