E20 ska bli snyggare. Ja, det är faktiskt så det är. E20-sträckan Skara-Ledsjö består av två vägplaner som gjordes redan under fjolåret. Nu har Trafikverkets planprövningsenhet kommit med synpunkter som gör att E20:s utseende inom en snar framtid kommer att passa bättre in i landskapet.

– Landskapsanpassningen görs för att göra området finare. För att kunna genomföra förändringen kommer vi att behöva göra anspråk på mer intilliggande mark. Det är den informationen vi just nu skickar ut till mark- och sakägare för ett godkännande, säger projektledaren Johan Larsson.

Den åtta kilometer långa vägsträckan mellan Vilan i söder och trafikplats Ledsjö i norr ska på sikt byggas om och göras till en mötesfri landsväg. Arbetet med att få vägen att bättre smälta in i landskapet är en del av Vilan-Dalaån som är en av de två framställda vägplanerna över sträckan förbi Skara. När man idag kommer körandes från Skövde mot Skara passerar man i höjd med Jula en relativt stor brant som E20 går på. Det är just den branten som ombyggnationen syftar till att förändra.

– Vi kommer att flacka ut branten och tvingas då schakta ut massorna över en större yta än vad vi först planerat, säger projektledaren.

Arbetet med huvudprojektet att göra E20-sträckan förbi Skara till en mötesfri landsväg kommer att inledas tidigast nästa sommar och förväntas att vara klart i slutet av samma årstid 2021. Lanskapsanpassningen i sig kommer inte att påverka trafiken avsevärt. Det är resterande delar av projektet som kommer att begränsa framkomligheten. E20-sträckan kommer att vara öppen under hela ombyggnadsperioden men troligtvis vara begränsad till ett smalare körfält i vardera riktning. Hastigheten kommer dessutom att sänkas.

Annons

– Vi bygger inte om E20 på något sätt men kommer exempelvis att sätta upp mitträcken, byta vägrör och bredda vägfälten. Det kommer att ha stor påverkan på trafiken. Själva landskapsanpassningen kommer inte att göra det, säger Johan Larsson.