Det började med att Filip och hans sambo Sara sålde egentillverkade halloumirätter i en specialbygd husvagn. De åkte på festivaler och andra publika tillställningar och sålde gatumat som siktade mot lokala höjder.

Det gör de fortfarande. Men nu har de dessutom ett mejeri på Filips pappas mjölkgård strax utanför Skara, som de köper mjölken ifrån.

Filip har tidigare berättat att han har en liten fascination över det mobila, med en verksamhet som går att flytta.

– Den mobila försäljningen är en stor del av vår story och en anledning till att vi håller på. Det är häftigt att få en direktrespons.

När det rullande gatuköket ska ut engageras syskon, familj och vänner.

– Det är hur härligt som helst, ren vardagslyx, tycker Sara.

Det livet varvas med dagar i mejeriet då det ystas nya ostar och det behövs, för numera är efterfrågan så pass stor att de börjat fundera på att anställa en person som kan ta över produktionen så att de kan koncentrera sig på försäljningen.

Det är snabba beslut och mycket medvind.

– Mottot är lite: Kör först och tänk sedan. Prova, går före kalkyler i vårt fall. Det är så svårt att sia om framtiden, ingen vet vad som säljer om tio år, menar Filip.

Hittills, förklarar Sara, så har de aldrig behövt pausa osttillverkningen, snarare har de behövt jobba häcken av sig, som hon uttrycker det.

Förutom den mobila försäljningen, deltar de i rekoringar, för ständiga dialoger med restauranger och även dagligvaruhandeln. Målet är att producera 300 kilo ost per vecka.

Annons

– Varje ystning ger cirka 32 kilo ost ur vårt kar som rymmer 250 liter.

Framgången förklarar de med att fler konsumenter numera vill köpa lokalproducerat, vill veta vad de köper och hur kossan som mjölkats mår där den står i ladugården. Vad den ätit, hela produktionskedjan.

– Folk är mer medvetna. Det ska finnas en spårbarhet och låg miljöpåverkan, det efterfrågas allt mer idag, säger Filip och förklarar i samma andetag att det också är därför som deras mjölkkar köpts in begagnad.

Det är ett gammalt kokkärl från ett storkök i Kristinehamn. Det är miljötänk i varje led. Och deras affärsidé sträcker sig långt längre än enbart till att mätta människor.

– Vi jobbar för kvalitet, hållbarhet och en glad kund. Får vi ett leende så har vi lyckats, säger Sara.

De tror på att sälja det de gjort på egen hand. På hantverket, det som de själva rört om och brutit.

– Det kommer vi nog alltid att propsa på, att det ska vara ett hantverk.