Solen bränner på huden. Det något torra gräset på segelflygklubbens landningsbana knastrar under fötterna när man korsar fältet. Temperaturen når ungefär 27 grader och vinden är näst intill obefintlig åtminstone på marknivå. Detta verkar vara bra väder för en flygtur.

På plats står syskonen Markus och Linus Johansson, 25 och 16 år gamla. De väntar på sin tur att ge sig upp i segelflygplanet.

– Jag har motorflugit tidigare när jag gick i skolan, säger storebror Markus.

Men ingen av dem har segelflugit tidigare. Mamma Maria är också med, inte fullt lika intresserad som sönerna.

– Nej, jag skulle själv inte sätta mig i ett sånt plan, säger hon.

Bröderna Johansson testade varsin flygtur, men mamma Maria avstod.
Foto: Alexander Fogde

Provplanet, en blankröd Bergfalke III med vita vingar, landar och ur kliver Linn Claesson, 16. Hennes pappa Daniel Johansson flyger redan sen tidigare och det är han som flugit planet nu när de varit i luften.

– Det var riktigt kul. Det pirrar i magen och ger en adrenalinkick, speciellt när man går uppåt, säger Linn.

Borta vid planet står Dylan Osolian, 17. Han hjälper till vid dagens starter och ser till att utrustningen är som den ska. Vid varje provflygning sitter en ledare bakom rodret.

Dylan Osolian bytte flygrädsla mot att ratta planet själv.
Foto: Alexander Fogde

Dylan utbildar sig just nu för att få flygcertifikat, han började utbildningen i maj i år men har varit nyfiken längre än så.

– Jag började smygflyga lite redan förra året. Jag har alltid varit flygintresserad och spelat olika flygsimulatorer.

Annons

Trots flygintresset fanns också en viss rädsla innan han själv började flyga, åtminstone när han åkte med passagerarplan.

– Jag har varit flygrädd när jag flugit utomlands. Nu är den rädslan borta, jag är helt lugn. Jag har aldrig känt någon rädsla när jag flugit segelflygplan. Man har ingen kontroll när man åker i passagerarplan, men i dessa planen har man det, säger Dylan.

Vad är det som är spännande med att flyga?

– Det är fascinerande att få vara uppe i luften på 2000 meters höjd. Det känns så fritt och härligt.

En gul lastbil kör längs med landningsbanan. Fastkrokat i lastbilen hänger tre vinschlinor. Inför varje start krokas en av dessa linor fast i en koppling på undersidan av planet. Eftersom planet saknar motor är det genom att med hög hastighet dra in dessa linor man får upp planet i luften. Sedan släpps linan, som dalar ner i en typ av fallskärm. Dylan berättar.

– Man blir uppvinschad och får höjd på ca 400 meter. Sen sköter vinden och solen resten, ingen motor alls. När man ska landa finns det luftbromsar på vingarna.

Vetenskapen bakom segelflygning kallas termik och utnyttjas förutom av flygare även av rovfåglar. Solen värmer upp luft i närheten av jordytan vilket bildar stigande luftströmmar som driver fordonen.

– Det är bra förutsättningar idag. Härom veckan var det en person som flög över hundra mil, det är inte vanligt. Han flög från Danmark till Dalarna, berättar Dylan.

Elina Nilsson har åkt helikopter tidigare, men är lite nervös inför flygturen.
Foto: Alexander Fogde

När Linus Johansson är uppe i luften och provflyger kommer ännu några nyfikna till platsen. Elina Nilsson, 27 år, tänker testa.

– Det är lite nervöst. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Jag har åkt helikopter och vanligt flygplan tidigare. Jag gillar känslan jag fått när jag åkt helikopter och har alltid velat ha flygcertifikat, berättar hon.

I klippet nedan syns start och landning av segelflygplan. Elina Nilsson har också filmat uppifrån luften när hon själv provflyger.

Om man är intresserad av att provflyga kan man kontakta någon av klubbens ledare.