Förskole-, grund- och gymnasiepersonal var inbjuden till en konferens på First hotell Billingehus, angående rasism och främlingsfientlighet, den 31 januari. Det var Forum för levande historia och Skolverket som anordnat evenemanget, för att kunna ge stöttning i arbetet med att bemöta kontroversiella ämnen i skolan.

— Det har varit väldigt bra och intressant. Vi har fått praktiska exempel på lösningar kring hur vi kan arbeta för att motverka rasism. Det känns jätterelevant. Vi lever i en vardag som präglas av rasism, sexism och hårt språkbruk. Jag har själv inte märkt av det just på skolan, men tror att det är så pass normaliserat idag att de flesta inte reagerar, menar Erika Holm Arlestrand, som är projektledare för Meningsfull fritid och framtid på Helenaskolan i Skövde.

"Fördjupade insikter"

Komvux-läraren Leif Gustavsson i Skövde och Niklas Ahlin, lärare för integrationsutbildningen på folkhögskolan i Hjo, är också mycket nöjda med konferensen.

Annons

— Det har absolut varit bra. Jag tycker att det har hållit en hög klass dessutom. När någon säger rasism så tänker vi ofta på extremismen, men egentligen finns det ju flera olika typer av rasism. Det var en forskare här idag och pratade om dessa och dessa fördjupade insikter kommer jag att bära med mig, berättar Leif.

— Det har varit en nyttig blandning. Vi har fått lära oss hur vi kan undervisa ämnen som skapar debatt, men också vad skollagen säger om främlingsfientlighet och rasism. Samtidigt tror jag att just vuxenskolan är lite mer skyddad miljö – man säger inte rakt ut vad man tycker där på samma sätt som på grundskolor eller i ett café på fritiden Jag gillar materialet vi fått och har skapat många nya kontakter idag, tillägger Niklas.

Finns ett stort behov

Sara Mellgren, religionskunskapslärare på Rudbecksgymnasiet i Tidaholm, menar att det är otroligt viktigt att ta upp ämnen som rasism och främlingsfientlighet:

— Det är precis vad vi behöver göra just nu. Jag pratar om islamofobi med eleverna för tillfället och vi möter det i princip varje vecka. Därför känns det skönt att nu veta vad som finns i ryggen för oss lärare. Samtidigt som vi ska lyfta upp yttrandefriheten får ingen kränkas – det är inte alltid någon lätt balans.

De är alla fyra överens om att de fått bra verktyg under dagen.

— Nu vet vi hur vi kan angripa de problem som vi kan på varenda skola i hela länet nu för tiden, säger Leif.

— En av de saker jag lärt mig här är att vi ska våga ställa frågor tillbaka när någon säger något rasistiskt. Får vi eleverna att börja argumentera är det mycket lättare att kunna dra vidare diskussionen, inflikar Sara.