Det definitiva beskedet om att Åhléns kommer att lägga ned sin butik i Commerce fick ledningen för köpcentret på tisdagen. Då kom det inte som någon överraskning för centrumchefen.

– Det är inte helt oväntat att de lämnar. Vi har fört en dialog det senaste året med Åhléns kring deras situation i bolaget i stort och om deras närvaro i Commerce, säger Anders Nilsson.

– Givetvis tycker vi det är beklagligt att de väljer den här vägen istället för att genomföra en större satsning och uppdatering av konceptet i Commerce, som också var ett av alternativen och som vi förespråkade och ville vara behjälpliga med, tillägger han.

Han understryker samtidigt att det inte föreligger någon schism mellan parterna och påpekar vidare att beslutet inte har föregåtts av någon förhandling.

– Att lämna Skövde är ett helt eget beslut av företaget och de gör på samma sätt även i ett antal andra städer av motsvarande storlek.

– De har haft prövningar inom koncern och bolag och har bytt ledning och har nu en annan syn på hur de ska gå vidare med verksamheten.

Åhléns finns på två våningsplan på Commerce. Storleksmässigt handlar det enligt Nilsson om en yta på runt 2000 kvadratmeter som det nu ska in nya hyresgäster i.

Centrumchefen låter dock lugn när han får frågan om hur man nu ska gå vidare för att fylla lokalerna efter Åhléns.

– Det är det här vi jobbar med. Nu tittar vi på nya lösningar och har ett antal olika förslag och alternativ som vi arbeta vidare med utifrån de lokaler som nu blir lediga.

Annons

– Vi har ett etablerat kontaktnät med väldigt många detaljister och koncept runt om i landet och jobbar hela tiden med att se över hur våra köpentra kan utvecklas för att attrahera nya hyresgäster.

Det handlar om ytor i två plan, hur tänker ni då? Ska lokalerna byggas om så fler butiker får plats?

– Det kan jag inte säga något om nu. Framtiden får utvisa vilken lösning vi kommer att landa i och hur det kommer att bli, säger Nilsson.

Fenomenet med pop upp-butiker, skulle det kunna vara ett alternativ?

– Vi har diskuterat det tidigare men inte har haft plats för det. När det gäller den varianten gäller det dock att man hittar bra och vettiga aktörer som kan erbjuda någon form av genomtänkt koncept som gör att det skapar mervärde för våra kunder, säger Anders Nilsson.

Så här har läsarna reagerat på Facebook: