För att få till utbyggnaden om E20 så hjälptes alla kommuner och politiker till i Skaraborg för att hitta en bra och gemensam lösning och det förde projektet i hamn.

– Jag skulle gärna se en liknande lösning för att komma igång med projektet på stambanan. Det är viktigt för företag och jobb i Skaraborgs och övriga Västsverige, menar Bergheden.

Till Göteborgs hamn

Han menar att två nya spår behövs mellan Alingsås och Göteborg, detta bland annat för att säkerställa transporterna till Göteborgs hamn.

– Det skulle också innebär att snabbtågen inte skulle behöva trafikera de äldre spåren och det skulle korta en resa mellan Skövde och Göteborg med 15 minuter, konstaterar moderaten.

Bergheden anser att det just nu pågår en kamp i regeringen mellan miljöpartiet och socialdemokraterna om trafiksatsningar.

– Jag tycker att det är märkligt att man sitter och diskuterar olönsamma snabbtåg, samtidigt som vi har de här problemen på Västra stambanan. Jag vill nu att ministern tar ett initiativ och jobbar på ett liknande sätt som alliansregeringen gjorde med E20. Jag ställer självklart upp och hjälper till så att vi tillsammans ska kunna hitta en lösning för en utbyggnad så snabbt som möjligt.

Två lönsamma

Han konstaterar att det i dag bara finns två lönsamma snabbtågsbanor i världen.

– Men i Kina stannar man exempelvis inte vid städer av Stockholms storlek, de anses för små, konstaterar Bergheden.

Annons

Resten är olönsamma.

– Regeringen måste i dagarna presentera vilka prioriteringar de vill göra på det här området. Jag hoppas verkligen att en satsning på stambanan finns med, menar riksdagsledamoten.

En utbyggnad skulle kosta cirka tretton miljarder – väl investerade pengar enligt Bergheden.

SJ stod still

Sist riksdagsledamoten skulle åka till Stockholm hade ett SJ-tåg stått på stationen i tre timmar, orsaken ska ha varit att det saknades bussar.

– Men MTR:s passagerare fraktades samtidigt vidare med busstransporter, konstaterar Bergheden.

Han konstaterar också att när ett tåg spårade ur utanför Skövde tog det fem timmar för Trafikverkets representant att vara på plats för att bedöma vad som skulle göras.

– Hela organisationen är ett enda stort kaos och kommunikationen mellan SJ och Trafikverket verkar inte riktigt fungera som den ska.

Så det är inte bara nya spår på Västra stambanan som behövs.