Under mars lanserar Falköpings mejeri, och Falköpingsägda Grådö mejeri i Dalarna, baksidor på mjölkpaket som berättar om var den svenska maten kommer ifrån och hur svenskas bönder jobbar.

Baksidorna görs i samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och uppgifterna är tagna från LRF:s digitala läromedel Bonden i skolan.

Patrik Kunst är försäljningschef på Falköpings mejeri.

– Det är en självklarhet att hitta nya sätt att kommunicera värdet av svensk mjölkproduktion, och allt svenskt lantbruk. Mjölkpaketet är ju en reklampelare som finns framme på köksbordet och som fångar intresse, säger han i ett pressmeddelande och fortsätter:

– För Falköpings mejeri är det ju också positivt att få intressanta och läsvärda baksidor på mjölkpaketen.

Pernilla Åkerström Frid, ansvarig för barn- och ungdomskommunikation på LRF, säger att det är en fantastisk möjlighet att sprida kunskap om den svenska bonden, och om vad som händer på gårdarna.

Mat