Många stambanekommuner hade nog hoppats att regeringen skulle ha pengar till nytt dubbelspår mellan Alingsås och Göteborg i det förslag som presenterades i början av juni.

Men infrastrukturminister Tomas Eneroth andades inget om Västra stambanan.

Nu ställer sig 13 kommuner utmed stambanan, från Gnesta till Lerum, bakom en utredning som dels ska visa hur ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås kan dras, dels belysa samhällsekonomiska effekter. Utredningen, som kostar fem miljoner, ska presenteras i augusti.

Kommunerna betalar efter folkmängd, Falköping går in med knappt 565 000 kronor.

– Västra stambanan är överbelastad. Kapacitetsbristen hämmar samhällsutvecklingen, ger störningar i trafiken och förlänger restiderna, säger kommunalrådet Dan Gabrielsson (S), sedan kommunstyrelsens arbetsutskott ställt sig bakom att skjuta in pengar till utredningen.

För Falköping, som satsat stort på logistikutveckling kopplad till järnvägen, är frågan viktig. Men enligt Gabrielsson sluter alla Skaraborgskommuner upp. Frågan ses som viktig för alla kommuners tillväxt.

– Kommunalförbundet Skaraborg överväger att bidra till finansieringen, i så fall halveras vår kostnad, säger han.

Med ökad kapacitet tror kommunerna utmed stambanan på ökat bostadsbyggande, fler jobb och större möjligheter för näringslivet, särskilt företag som exporterar och importerar via hamnen i Göteborg.

Annons

Utredningen siktar på nästa beslut om infrastruktursatsningar.

– Det är oerhört viktigt att regeringen och Trafikverket förstår våra kommuners ambition. Att kunna lägga fram den här utredningen är en del av opinionsbildandet, säger Gabrielsson.