Annons

Annons

Annons

Skara

Insändare
Framtida försörjning i fara – vissa barn är särskilt drabbade

Den sjunkande trenden sedan år 2001 i läsförståelse för årskurs 4 fortsätter. I den internationella läsförståelseundersökningen PIRLS sjunker läsförståelseresultatet i Sverige för årskurs 4 med 12 poäng till 544 år 2021 jämfört med år 2016, redovisar Skolverket.

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Bild: Lars Pehrson

Annons

Västra Götalandsregionen måste kunna försörja sig i framtiden, så vi har att vända den nedåtgående trenden i läsförståelse och studieresultat. Det är visat i flera forskningsstudier att läsa text på papper eller med fördel i läroböcker ökar läsförståelse och studieresultat, till exempel: (Delgado. P et al, 2018). En jämförelse med högskolestudier: här läses en hög andel av texterna i böcker. Vi kan inte fortsätta experimentet att i unga år alltmer lägga läroböcker åt sidan. Barn med sämre förutsättningar som färre böcker hemma är särskilt drabbade. Lärare måste få tiden att arbeta som lärare, inte kopieringsmaskinsbiträden, för att det inte köps in läroböcker. Läroböcker må kosta en slant men kostnaden blir skyhögt högre i framtiden om dagens unga elever får sämre förutsättningar att få ett arbete på grund av sämre läsförståelse och studieresultat.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan