Läs mer: Replik: ”Skaras fantastiska lärare både vill och kan”
Läs mer: (M): Framåtblickande skolpolitik i Skara kommun
Vi ska vara stolta och tacksamma över vår engagerade och proffsiga lärarkår i Skara, över rektorer och elevhälsa som gör otroliga insatser för att varje elev ska få den tryggaste och bästa utbildningen.
För att ge alla medarbetare i skolan förutsättningar att göra jobbet på bästa sätt måste också huvudmannen ta sitt ansvar. Skollagen lägger ett stort ansvar på rektorer, men är också tydlig med huvudmannens ansvar. Något som ibland glöms bort är att delar av det som åligger huvudman faktiskt inte får delegeras, det gäller ärenden som rör verksamhetens kvalitet, inriktning, omfattning och mål. I en skollagsändring har nu huvudmannens ansvar för trygghet och studiero och åtgärder för att förbättra trygghet och studiero förtydligats och knutits till det systematiska kvalitetsarbetet. Enl. Skolverkets upplysningstjänst är det därför ”huvudmannen som äger frågan då det är huvudmannen (inte rektorerna) som nämns i paragrafen och därmed genomför insatsen”, då detta nu ligger under kvalitetsarbetet får frågan, besluten och ansvaret inte delegeras. Huvudmannen måste ta ansvaret och fatta besluten.
Annons
Annons
Både rektorer och lärare i Sverige ropar efter satsningar på heltidsmentorer, de skolor som har det rapporterar både bättre trygghet och studieresultat och en bättre arbetsmiljö. För rektorer är det ofta omöjligt att göra den satsningen eftersom man då tvingas ta resurserna från skolans budget. I Skara tillförde vi istället en mångmiljonsatsning.
Vi vet att våra rektorer kommer att hantera det här resurstillskottet på ett jättebra sätt med elevernas bästa och lärarnas arbetsmiljö för ögonen. Vi vet också att våra otroligt skickliga lärare skapar varma och goda relationer med alla sina elever, oavsett om man råkar vara mentor för just den eleven eller inte – det har aldrig påverkat lärarnas förmåga att skapa ett gott, förtroendefullt förhållande till varje elev. Däremot vet vi många elever som känt att de vill gå in i klassrummet och vara bara ”Anna som satsar på matte” eller ”Kalle som gillar engelska”, istället för att tvingas bära med sig att läraren som mentor i ett annat rum jobbar med ”Anna vars mamma har ett svårt missbruk” eller ”Kalle som har ett självskadebeteende”. I sitt lärande vill många elever helt enkelt få vara elever! Vi är glada över att satsningen på heltidsmentorer permanentas, och ser fram emot att nämnden gemensamt skapar förutsättningar för frihet i yrkesutövning för våra medarbetare, rätt ansvar på rätt plats, och elever som går ut skolan i Skara med goda resultat och nycklar till ett rikt liv.
Skaramoderaterna i Barn- och Utbildningsnämnden
Tommy Schalén
Oskar Granehed
Marlene Zackrisson
Bengt Nilsson
Carina Ahlström
Görel Wånelid