Annons

Annons

Annons

Annons

Cykling

Kvänumscyklisten vann historisk tävling på Gotland

Torsdag-lördag avgjordes endurotävlingen Gotland Grand National.

Nytt för i år var att det också arrangerades ett E-Bike cykel race – där Tobias Johansson Lundmark, 38, från Kvänums IF körde hem segern.

Tobias Johansson Lundmark. Foto: KTM

Annons

GGN E-Bike-tävlingen var ett längre lopp som skulle avgöras på flest varv under två timmars cykeltid. Banan gick på den klassiska Gotland Grand National-banan som alla mc-förarna kör under helgen.

Underlaget gick över myrar och på kalkstenshällarna med inslag av större vattensamlingar, lera men även fin bred stig.

Cyklisterna körde ett varv på cirka tio kilometer av den totalt 22 kilometer långa banan.

Inför loppet var det för Lidköpingsbon Tobias Johansson Lundmark en del taktiska förberedelser. Man fick nämligen inte byta eller ladda batteriet under loppet.

– Jag hade ett större batteri som varar cirka 2-2,5 timme på full effekt. Detta hade jag testat fram och kört inför loppet. Så frågan var om man skulle våga åka på full effekt hela loppet. Om en elcykel går tom på batteri blir den väldigt tungtrampad då en sådan cykel väger 10-15 kilo mer än en vanlig cykel. Så det vill man undvika i längsta grad.

Annons

Annons

Kvänums IF:s Tobias Lundmark Johansson var först i mål i Gotland Grand Nationals första elcykeltävling. Foto: KTM

Motståndet var svensk motocross-elit samt även toppåkare i mountainbike från svensk Junior elit.

– Beslutet blev att köra på fullt kräm så länge det räckte. Det visade sig bli ett vinnande koncept eftersom batteriet jag hade var av modell större. Med några minuters marginal kvar på batteriet räckte det ändå till mål.

Men Tobias fick slå på Eco-mode sista halva varvet då batteriet varnade för låg nivå och han fick därmed sänka farten. Men ledningen var såpass stor att det aldrig var fara för den historiska segern i GGN:s första cykeltävling på elcykel.

– Alla kan köra elcykel och det är väldigt kul eftersom man helt plötsligt kan köra i samma fart med de som är snabbare eller långsammare. Men trampar som vanligt, men får hjälp av en elmotor som skjuter på. Cykeln får ge assistans upp till 25/km/h och leverera 250w. Vill man köra fortare får man trampa själv. Men 25km/h på stigarna i skogen räcker ofta gott och väl.

Han fortsätter:

– Mountainbike-elcyklarna har generellt sett väldigt fin komfort. Däcken är kraftigare och fjädringen mera tilltagen så hålorna eller rötterna i skogen blir "snällare". Tillika uppförsbackarna och hela distansen på träningspasset blir lättare att övervinna. Men samtidigt kan man ta ut sig och bli lika trött på en elcykel som på en vanlig mountainbike eller racercykel. Det är bara att åka snabbare och hjälpa till mera för egen maskin.

Annons

Annons

Tobias Lundmark Johansson intervjuas efter sin seger. Foto: KTM

Tobias Johansson Lundmark berättar att han själv ligger cirka fem procent lägre i puls/minut på en elcykel jämfört med sin vanliga tävlingscykel utan el om han tar ut statistik från träning eller tävling.

– Men detta är såklart individuellt.

Avslutningsvis blickar han framåt:

– Elcykeltävlingar börjar bli stora i Europa nu och det kommer växa fram mer och mer i Sverige framöver.

Annons

Annons

Till toppen av sidan