Annons

Annons

Annons

Annons

Skara Centrum

Ett decennium senare – 29:an är fortfarande fast i lokstallet

Snart är det tio år sedan som ångloket 29:an drabbades av ett maskinhaveri. För föreningen Skara-Lundsbrunns Järnvägar är det fortfarande mycket tid och pengar kvar innan loket är fungerande igen.

Text: 

Det kommer fortfarande att dröja länge innan 29:an rullar på järnvägen igen.

Bild: Arkivbild

Annons

Det var på nyårsafton 2010, alltså snart ett decennium sedan, som ångloket 29:an slutade att fungera. Sedan dess har det varit ett stort önskemål från föreningen Skara-Lundsbrunns Järnvägar att få igång loket igen.

Men det är inte någon enkel uppgift. Reparationen kräver både tid och pengar, och av den uppskattade totalkostnaden på 1,8 miljoner fattas det fortfarande mellan 700 000 och 800 000 kronor.

Annons

Annons

– Samtidigt har vi också arbetat med våra stationsområden, och corona har gjort att vi fått mindre trafikintäkter i år, berättar föreningens ordförande Tomas Roth.

De har fått bidrag från olika aktörer över åren, men nu har de nått en punkt då reparationen av 29:an inte kan få mer pengar på det sättet. Istället är det kontinuerliga insamlingar och donationer som, tillsammans med trafikintäkterna, kommer att stå för resten av reparationen.

– Våra medlemmar har skänkt oerhört mycket pengar också, det får man inte glömma, säger Tomas.

– Vi samlar in pengar undan för undan av resenärer. Det brukar inte vara några stora summor, men många bäckar små. Varje krona vi får är vi glada för.

Även om pengarna kommer in är det fortfarande mycket arbete som ska göras med reparationen. Tomas räknar med att det kan dröja ytterligare två år innan loket är tillbaka på museijärnvägen, men föreningen kommer att jobba hårt.

– Det här är högprioriterat för oss. Vi måste ha två ånglok i vår verksamhet, säger han.

– Samtidigt får vi inte glömma miljöerna runt omkring. Det finns andra stora jobb också.

Annons

Annons

Till toppen av sidan