Thomas Morell, sakkunnig expert på yrkestrafik vid Sveriges åkeriföretag, är som många andra bedrövade över händelsen i Stockholm i fredags.

- Det är tragiskt. För syftet att ställa till med så mycket skada som möjligt är en lastbil utomordentligt bra. Den är stor och tung och det blir stora skador om den träffar en människokropp. Det är bedrövligt att använda en lastbil för att uppnå ideologiska syften när oskyldiga människor drabbas, säger Thomas Morell, som tidigare varit distriktschef för Sveriges åkeriföretag i Skaraborg.

Lastbilar har tidigare kapats i syfte att komma åt den ekonomiskt värdefulla lasten, men på senare tid har tunga fordon vid flera tillfällen i Europa kapats för att användas i terrorhandlingar.

- Vi har pratat om säkerhet under ganska många år. Nu aktualiseras det med ytterligare ett fokus. Vi försöker få förarna att bli väldigt vaksamma och tänka på säkerheten i första hand, säger Thomas Morell.

Det skulle kunna tas fram nya tekniska anordningar för att förhindra kapningar, enligt Thomas Morell. Moderna lastbilar är datoriserade och via till exempel en mobil borde man kunna göra ett nödstopp av ett tyngre fordon, menar Thomas Morell.

För den som har grundläggande kunskaper om hur man kör en lastbil och har tillgång till nyckeln är det relativt lätt att kapa en lastbil.

- Har man det klart för sig hur man ska sköta reglagen är det inga konstigheter att köra iväg med en lastbil. Det var värre förr med manuella lådor. Då var det inte lika givet för den som inte var insatt, säger Thomas Morell.

Att säkerställa att ingen obehörig kan köra ett fordon är ett lagkrav, enligt Thomas Morell. Man ska alltså ta ut nyckeln och låsa dörren när man lämnar såväl en personbil som ett tyngre fordon. Dessvärre skapar detta ett riskmoment för chaufförerna.

- Den som har ett ont syfte kan plocka föraren på nycklarna under vapenhot eller genom att oskadliggöra föraren, säger Thomas Morell.

Sveriges åkeriföretag har även uttryckt sig i ett pressmeddelande efter det hemska dådet i Stockholm.

- Vi är helt förfärade över det faktum att ett arbetsredskap som lastbilen är, har använts på detta fruktansvärda och oförlåtliga sätt. Vi är i chock och våra medlemmar känner förtvivlan över det som hänt, säger branschchefen Ulric Långberg.